Lavista

Merkevarekunnskap i sosiale medier

Ikke optiker, ikke brillebutikk. Lavista gjør begge deler, men de er også noe mer. De er øyeekspertene som hjelper deg med sunne øyne og godt syn. De vil være go-to-store uansett hva som plager øya dine.

For en optiker eller en brillebutikk holder det kanskje at flest mulig kjenner til deg, alle vet hva en optiker og en brillebutikk er. Lavista, som er noe annet enn folk er vant til, trenger at folk skal kunne mest mulig om dem.

Vi "er markedssjefen" i Lavista Synssenter. Som markedssjef har vi derimot et begrenset budsjett og må derfor tenke smart for å få best effekt av hver krone.

Å overbevise dagens kunder om at de er mer enn 'en optiker' krevde noen endringer.
Målet var å øke merkevarekunnskapen. Å øke merkevarekjennskapen må komme i neste rekke.

Et viktig satsningsområde for Lavista er utredninger for synskorrigerende kirurgi, eller øyelaser som det gjerne kalles. Payoffen "Du trenger ikke briller. Det er ikke sånn lenger nå" skulle derfor vises oftest mulig til dagens kunder.

På forsiden av nettsidene deres satt vi inn et godt gammeldags kampanjeområde, der vi ved hjelp av en slider forteller om kassetten, brevgiroen og brilla – som alle tre har gått ut på dato.

Nettbutikken deres, som selger linser, er en av Norges best besøkte. Så selv om det er en jevn og pålitelig inntektsstrøm, er det også en viktig flate å kommunisere med dagens kunder. Så vi brukte også linsebutikken til å fortelle at Lavistas mål ikke er å selge dem linser‚ men å gi dem godt syn for resten av livet. Lavista er rett og slett så selvsikre at de tør å skrive "Dette blir dyrt i lengden. Du trenger ikke linser." på nettbutikken sin. De har kun fått positive tilbakemeldinger fra kundene sine.

I sosiale medier har hovedfokuset vært Instagram, og å bygge opp en instagram-profil som snakker om alt det kjipe med briller og linser. På Instagram skal vi holde oss langt unna "å selge". Vi skal kun bygge merkevarekjennskap og -kunnskap.

Etter oppstarten har målet være å blogge en gang i måneden om enten synskorrigerende kirurgi eller øyehelse. Les eget blogginnlegg om dette.

Konsept og design: Johannes Hoff Holmedahl
Konsept og tekst: Pétur Níelsson
Design og SoMe: Kristoffer Westgaard
Annonsering og dataanalyse: Camilla Egner
Se mer på
https://blogg.brainify.no/2018/12/05/1-plass-pa-google/
Følg vårt månedlige nyhetsbrev