Hack The Crisis er en internasjonal greie, som i slutten av mars også ble gjennomført i Norge. Konseptet er et hackaton, der man skal prøve å komme opp med tekniske og ikke-tekniske måter å løse Covid-19-krisa på.
I dette hackatonet delte Oslo kommune ut 100.000 kroner til vinnerne og 50.000 kr til 2. plassen i hver av de tre kategoriene: 'Redd liv', 'redd arbeidsplasser' og 'redd samfunnet'. Du kan se hvilke forslag som vant og en presentasjon av disse på nettsidene www.hackthecrisisnorway.com.
Vi ble kontaktet av Hack The Crisis fredag ettermiddag, med spørsmål om vi kunne levere en logo og en grafisk profil, en nettside og markedselementer ... i løpet av helgen. Alt måtte være klart til mandagen – ca 48 timer etterpå.
Dermed fikk også vi vår egen 48-timers-hackaton, noe som endte med en nettside de selv kunne redigere, elementer de kunne dele i sosiale medier og alle nødvendige elementer til bruk i TV-produksjonen for livesendingene.
Maria Riascos, medlem av styringsgruppa i Hack The Crisis Norway
Design: Johannes Hoff Holmedahl
UI-design: Sasha Dvoretskyi